Prenatal Multi-Micronutrient Supplementation and Pregnancy Outcome

The recruitment status of this study is unknown because the information has not been verified recently.
Verified October 2006 by Bandim Health Project.
Recruitment status was  Active, not recruiting
Sponsor:
Collaborator:
Royal Veterinary and Agricultural University, Denmark
Information provided by:
Bandim Health Project
ClinicalTrials.gov Identifier:
NCT00168688
First received: September 13, 2005
Last updated: October 4, 2006
Last verified: October 2006

September 13, 2005
October 4, 2006
January 2001
Not Provided
  • Birth weight (<3 days)
  • Perinatal mortality
Same as current
Complete list of historical versions of study NCT00168688 on ClinicalTrials.gov Archive Site
  • Maternal haemoglobin (8 weeks pp)
  • Maternal anthropometry (8 weeks pp)
  • Infant growth (8 weeks pp)
Same as current
Not Provided
Not Provided
 
Prenatal Multi-Micronutrient Supplementation and Pregnancy Outcome
The Effects of Prenatal Multi-Micronutrient Supplements on Pregnancy Outcome, Peri- and Neonatal Mortality on Maternal and Infant Nutritional Status: A Randomised, Controlled Trial Among Women in Guinea-Bissau

Prenatal maternal micronutrient supplementation has been suggested as a means to reduce the proportion of low birth weight babies in low-income countries. The effects of prenatal multi-micronutrient supplements on birth weight and perinatal mortality were studied in a randomised controlled trial among 2100 pregnant women in Guinea-Bissau. Women up to 37 weeks pregnant were individually randomised to daily supplements until delivery of A) Iron + folic acid or multi-micronutrients in B) One or C) Two recommended dietary allowances. Secondary outcomes were infant growth and maternal haemoglobin eight weeks after delivery.

Prenatal maternal micronutrient supplementation has been suggested as a means to reduce the proportion of low birth weight babies in low-income countries. The effects of prenatal multi-micronutrient supplements on birth weight and perinatal mortality were studied in a randomised controlled trial among 2100 pregnant women in Guinea-Bissau. Women up to 37 weeks pregnant were individually randomised to daily supplements until delivery of identically looking tablets containing 1) Iron (60 mg) + folate (400 µg), 2) One recommended dietary allowance (RDA) of 5 minerals and 10 vitamins, including iron (30 mg) and folate (400 µg), or 3) Two RDA’s of 5 minerals and 10 vitamins, including iron (30 mg) and folate (800 µg). Supplements were provided in known excess at fortnightly home visits until delivery. Compliance was assessed by tablet count.

Women were interviewed about age, civil status, obstetric history and socio-economic status at enrolment. Maternal anthropometry was measured at enrolment, at delivery, and eight weeks after delivery. Maternal malaria parasitaemia and haemoglobin were measured at enrolment and eight weeks after delivery. Maternal status of a wide range of micronutrients was assessed at enrolment and eight weeks after delivery in a sub-cohort of 600 women. Further, survival of the infants will be followed until 3 years of age, within the routines of the Bandim Health Project surveillance system.

Women were provided impregnated bed nets and weekly malaria prophylaxis until delivery. Women with high malaria parasitaemia at enrolment were in addition given a full treatment at enrolment.

Sample size considerations: A sample size of 638 women in each treatment group will be required to detect a reduction in perinatal mortality from 9% to 5% or less in a treatment group using 80% power and a 5% significance level. With an expected loss to follow up of 10%, 2100 women are required. With a sample size of 2100 the study will be able to detect at least 75 g difference, i.e. a 2.5% change in birth weight.

Interventional
Phase 1
Allocation: Randomized
Endpoint Classification: Efficacy Study
Intervention Model: Parallel Assignment
Masking: Double-Blind
Primary Purpose: Prevention
  • Nutrition
  • Micronutrients
  • Pregnancy
  • Birth Weight
Drug: multi-micronutrients
Not Provided
Kaestel P, Michaelsen KF, Aaby P, Friis H. Effects of prenatal multimicronutrient supplements on birth weight and perinatal mortality: a randomised, controlled trial in Guinea-Bissau. Eur J Clin Nutr. 2005 Sep;59(9):1081-1089.

*   Includes publications given by the data provider as well as publications identified by ClinicalTrials.gov Identifier (NCT Number) in Medline.
 
Active, not recruiting
2100
October 2002
Not Provided

Inclusion Criteria:

  • Pregnant women

Exclusion Criteria:

  • >37 weeks of gestational at enrollment
Female
Not Provided
Yes
Contact information is only displayed when the study is recruiting subjects
Guinea-Bissau
 
NCT00168688
RUF-2001-91057-PREGNUT
Not Provided
Not Provided
Bandim Health Project
Royal Veterinary and Agricultural University, Denmark
Study Director: Peter Aaby, Dr. Med Bandim Health Project
Bandim Health Project
October 2006

ICMJE     Data element required by the International Committee of Medical Journal Editors and the World Health Organization ICTRP